Ezerszer és ezerszer elhangzott már a kérdés: miért nem épülnek bicikliutak Budapesten? Vajon nincs rá pénze rá a Fővárosnak, vagy a legtöbb út és járda túl keskeny, így nem lehet őket tovább bővíteni? Kedves Olvasó, engedje meg, hogy ehelyett meginvitáljuk a valóságba, ahol az összeesküvés kénköves bugyrai rejlenek. Hiszen ki venne nyolcezerért metróbérletet, ha bicikliutak hálóznák be Budapestet? Vagy miből élnének az autósok emlőin parazitaként csüngő parkolási társaságok, ha egyszercsak két keréken közlekedne fél Pest és Buda?
Annak ellenére, hogy a meglévő bicikliutakon tekerni gyakran egy japán animációs mese abszurditásával vetekszik, egyre többen választják a közlekedés e károsanyag-kibocsátástól mentes, egészséges módját. Mindez nem csak a jegybevételtől eleső BKV-nak, de a parkoló-társaságoknak is szúrja a szemét, akik akkor boldogok, ha az autósforgalom akkora Budapesten, mint ide Lacháza. Nem azért cirkálnak területi képviselőik veszélyt nem ismerve, kis kék zacskókat osztogatva az utcákon, hogy a nép fiai álnok módon biciklire pattanjanak, és nevetve cikázzanak el közöttük. A kerékpárutak megfúrása tehát szent kötelességük.
Irány az úttest?
A frissen elkészült civil Kerékpáros Budapest Program eközben nem új bicikliutak építését hangsúlyozza, és nem is a meglévők használhatóbbá tételét. Ehelyett azt a megállapítást teszi, hogy a kerékpárnak, mint egyenrangú közlekedési eszköznek, az úttesten a helye. Ez elvben nagyon helyes. Azonban: közismert, hogy csak 2005-ben 1796 biciklisbaleset történt az utakon, ebből 91 volt halálos kimenetelű. Feltételezve, hogy ezekkel az adatokkal a tervezet készítői is tisztában vannak, nehezen érthető, vajon mitől remélik, hogy a magyar közlekedési kultúra majd csettintésre megváltozik, és mindezt lehetővé teszi. Vajon nem az a valódi üzenet, hogy már „ők”, a civilek is lemondtak a bicikliutak építéséről? Kinek is jó ez? Az autós közlekedésből extraprofitáló vállalatok valószínűleg épp győzelmet ünnepelnek.
Lex kétkerék
Eközben a törvényhozás sem erőlteti meg magát: kerékpárutak építésére sem Budapesten, sem Magyarországon nincs előírás. A biciklisták száma azonban egyre emelkedik, így várható, hogy a BKV és a parkolási cégek minden eszközzel megpróbálják majd visszazsebelni az egyre növekvő bevételkiesést. Valószínű hát, hogy hamarosan bevezetésre kerül egy kerékpáros- és gyalogosadó, amelyet azoknak kell majd fizetniük, akik nem bírságoltatják meg magukat havonta kötelességtudóan, vagy nem vásárolnak saját névre tejes árú havibérletet évente legalább 12-szer.
Utolsó kommentek