Nem épül, nincsenek tervek, a készülő állomásokból pedig bevásárlóközpontok lesznek. Sőt, mindez már a kezdet-kezdetén is így volt eltervezve. Szerintünk tehát nem egyszerűen arról van szó, hogy néha légy kerül levesbe, és ezért csúsznak a munkálatok, hanem az a szomorú valóság, hogy 2011-től legfeljebb csak a metró kísértete járja majd be Budapestet, és a fővárosi guruk mindezt tökéletesen tudják. Mi más állhat a sorozatos bakik, tévedések, évtizedekben mérhető késlekedés mögött, mint összeesküvés, amely a mai napig leleplezésre vár?
Friss hír, hogy veszélybe került a 4-es metró 2011 nyári átadása, mert a kivitelező késésben van a Gellért téri állomás építésével. Szintén a napokban látott napvilágot, hogy az új vonatszerelvények az eredeti ütemtervhez képest körülbelül fél évvel később érkeznek csak Budapestre. Eközben egy sokáig titkolt elemzésből azt is megtudhattuk, hogy az utasokon több mint 30 év alatt sem jön be a metróépítés ára. Mindez alig egy hét alatt. Ráadásul az önszivatás betetőzéseként mindenki pénzt követel a másiktól, és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mit szól ehhez a finanszírozásban elvileg döntő szerepet játszó Európai Unió. Okos ember mindezeket jóelőre látja, és bele se kezd a macerába. Az előbbi és a hasonló álhírek a látszat fenntartásához kellenek, hogy épül az új metró.
A fantommetró igézete
A 4-es metró meg nem építésének ötlete 1972-ben merült fel először, és már akkor is jó viccnek tűnt. A kamutervek egy 1996-os tanulmány alapján nyerték el mai formájukat, amelynek megvalósításába a budapesti városvezetés 2004-ben vágott bele (persze nem). Eközben fellángoltak a politikai viták is: az Orbán kormányt szapulták, mert 1998-ban luxusberuházásnak titulálva leállította az építkezés előkészületeit, a szocialistákat anyázták, mert mindig csak ígérték, hogy az erkölcsi támogatáson túl is nyújtanak segítséget. Valójában természetesen egyik kormány sem akarta egy percig sem megépíteni a 4-es metrót, hiszen addigra már megállapodtak az ingatlanberuházókkal, hogy megállóépítésnek álcázva, sokkal jövedelmezőbb földalatti plázákat húznak fel.
A türelem metrót terem?
Vajon mekkorát nézünk majd, amikor bejelentik, hogy elkészült a 4-es metró, és örömittasan lefelé suhanva a mozgólépcsőn egyszercsak egy csilivili Palace Moziban találjuk magunkat? Valószínűleg nem az jár majd a fejünkben, hogy hűha, micsoda remek gerillamarketing. Ez a nap azonban nem jön el egyhamar, és a pesti embert ma már attól is kiveri az ideg, ha a metróépítkezés körüli hercehurcákra gondol, miközben szitkokat szórva próbál kocsijával fél óra alatt eljutni a Bocskai úttól a Deák térig. De nem sikerül. Elkésik. Vajon meddig tart még a macskaköveken zötykölődő, évek óta metrókezelt budapesti polgár türelme?
Utolsó kommentek